دانلود فایل مبانی نظری و پیشینه مدیریت کیفیت فراگیر
دسته بندی | مدیریت |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 105 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 35 |
بصورت فایل ورد
همراه با منابع
سیر تکاملی مدیریت کیفیت فراگیر
شرکت های مواد غذایی از مدیریت کیفیت برای اجتناب از محصولات نامرغوب و جلوگیری از افزایش هزینه ها و پرهیز از شکایت مشتریان استفاده می کنند (Kafetzopoulos and Gotzamani,2014). مدیریت کیفیت فراگیر که امروزه از آن صحبت می کنیم، در اواسط دهه 1920 در کارخانه وسترن الکتریک برای طراحی یک سیستم زنگ تلفن شروع شد. مدیریت کیفیت فراگیر در اصل همان کنترل کیفیت آماری بوده است. فردی به نام والتر شوهارت یک زنگ طراحی کرد که نقایصش به صفر می رسید. در سال 1931 شوهارت کتابی تحت عنوان "کنترل اقتصادی کیفیت محصولات تولیدات صنعتی" منتشر کرد . شوهارت در این کتاب، کنترل کیفیت، گسترش تکنیک های آماری برای ارزیابی تولید، بهبود و کیفیت را تعریف نمود (زانگ, 1997 , ص11). در سال 1935 آماردان انگلیسی کتاب خود را تحت عنوان "کاربرد روش های آماری در استاندارد کردن فعالیتهای صنعتی و کنترل کیفیت" منتشر کرد. تا سال 1937 کمتر از ده شرکت آمریکایی، کنترل کیفیت آماری را به مورد اجرا گذاشته بودند. در سال 1946 سازمان غیر انتفاعی اتحادیه مهندسان و دانشمندان ژاپن (JUSE) تاسیس شد. در سال 1946 جامعه کنترل کیفیت آمریکا تشکیل شد. در سال 1949 طرف های علاقمند از انجمن ها ی دانشگاهی، صنعتی و دولتی در JUSE تشکیل جلسه دادند و گروهی به نام «گروه تحقیق درباره کنترل کیفیت» QCRJ را با هدف اجرای تحقیق کنترل کیفیت و آموزش و ارتقای آن در ژاپن، ایجاد کردند (رجب بیگی و سلیمی، 1374 ، ص22-21). از دهه 1950 به بعد ، بتدریج پایه رویکرد مدیریت کیفیت جامع مطرح شده و از اوایل دهه 1980 به عنوان یک شیوه فلسفی مدیریتی جدید در عرصه مدیریت کیفیت نقش مؤثری را ایفا کرده است (لامعی، 1378 ،ص55 ). در دهه 1990، مدیریت کیفیت جامع به یکی از استراتژی های رقابتی بسیار جذاب برای شرکتهایی بـــدل شد که در جست وجوی تفاوت چشمگیری با دیگران بودند. دانشگاهیان و صنعتگران به این جاذبه کــه مدیریت کیفیت جامع سازمان را تشویق به تمرکز بر نیاز مشتری به وسیله فرآیند بهبود و توجه به بهبود هزینه ها، کیفیت و رضایت مشتری می نمود، اذعان کردند. پایه مدیریت کیفیت جامع مبتنی بود بر پیگیری فعالانه بهبود مستمر، درک نگرش مشتریان درون سازمان، آموزش و توسعه در تمامی ابعاد سازمانــی. اما عده ای نیز معتقد بودند که فلسفه مدیریت کیفیت جامع محدودیت های خاص خود را داراست. یافته های سیتکین[1] نشـان می دهد که مدیریت کیفیت جامع برای مباحثی چون فروش مازاد اندازه، خطرناک بوده و کارایی و اجرای آن زیانبار است و این بخشی از ناتوانی مدیریت کیفیت جامع است. محققان معتقدند که امروزه بازاریابی مدیریت کیفیت جامع تبدیل به صنعت خاص خود شده است و درک مدیریت کیفیت جامع به عنوان یک نتیجه اجرای همه جانبه آن گسترش یافته است. لوتانز[2] بر این باور است که مدیریت کیفیت جامع قادر به درک تغییرات آتی نیست و پیشنهاد می کند که زمان کافی صرف مدیریت کیفیت جامع شود. گروهی نیز معتقدند که سازمان یادگیرنده به دلیل وابستگی متقابلی که دارد گام منطقی بعدی در ارزش گذاری تغییرات است. (باران دوست و رحمانی، 1382،ص18). در سالهای اخیر نظام های ارتقای مدیریت کیفیت به سرعت متحول شده اند. از حدود دو دهه گذشته فعالیتهای بازرسی ساده با روشهای کنترل کیفیت تکمیل جایگزین گردیده اند تضمین کیفیت به وجود آمده و راه تکامل در پیش گرفته که هم اکنون ارتقای مستمر کیفیت با مدیریت جامع کیفیت (TQM) جای همه آنها را گرفته است (تفرشی و همکاران، 1381-صص70-50).
[1] - Sitkin
[2] - Luthauns
- ۹۶/۰۸/۲۴